Acasă Linii directoare Finanțare Progres Echipa  
Finanțat prin intermediul grantului național ORVEAL-2-2934, platforma micro-satelit ADDASAT reprezintă încărcătura utilă a unui mic lansator spațial aflat în faza de dezvoltare experimentală la ADDA SRL.
 
Linii directoare 2012


                Proiectul ORVEAL are patru puncte tari: construcția și testarea unui nou Motor Rachetă Combinat (MRC), dezvoltarea și fabricarea standului de probă aferent, renovarea laboratorului necesar pentru instalarea standului și validarea experimentală. Conceptul se bazează pe experiența dovedită a consorțiului în cadrul unor programe similare. Cel mai recent program a constat din dezvoltarea cu succes și testarea în zbor a modulului suborbital al lansatorului spațial. O sarcină cel puțin la fel de delicată este însă și proiectarea și studiul tehnologiilor pentru treapta a treia a lansatorului, noul MRC urmând sa fie demonstrat pe standul de probă.
                Motorul cu combustibil solid (MRS) sursă pentru versiunea 0 a primei trepte a vehiculului suborbital NERVA a fost testat prima oară la data de 15 iunie 2010 (Fig) la Capu Midia, traiectoria ascensională fiind monitorizată cu succes. Platforma inerțială de la bord și echipamentul telemetric au transmis date solide pe parcursul întregului zbor de 21 de km, reprezentând primul experiment de telemetrie din România înregistrat dintr-o rachetă aflată în mișcare.
                Cu toate acestea, pentru a ajunge de la viteza suborbitală de aproximativ 3.800 m/s la altitudine orbitală până la prima viteză cosmică de 7.382m/s la aceeași altitudine, se propune o noua treaptă a treia dotată cu un motor superior de tip MRC. Acest nou motor este în dezvoltare la ADDA de câțiva ani. Subiect al brevetării înca din 2010, noul motor prezintă o eficiență de propulsie mult îmbunătățită comparativ cu motoarele rachetă solide (MRS) sau motoarele rachetă hibride (MRH) și va utiliza propulsanții omogeni de origine românească produși în țară în cantități mici și la calitate superioară în trecut. Consorțiul își propune revitalizarea acestei industrii prin renovarea treptată a infrastructurii deja existente a ADDA. În plus, noul motor MRC prezintă calitatea unei arderi stabile la presiuni mai scăzute decât cele din interiorul MRS sau MRH, fiind în mod unic adaptabil și având potențialul de a fi transformat în motorul rachetă de mare performanță TRYASIC. Noul MRC își va demonstra capacitatea de a dota treapta a treia a lansatorului orbital cu un ∆v de peste 3.700 m/s atât de necesar pentru injecția în orbită joasă din modulul suborbital al NERVA. Calculele preliminare arată că modulul de propulsie combinat cu presiune scazută are un impuls specific cu cel puțin 10% mai mare decât orice MRS echivalent și o tracțiune absolută de aproape trei ori mai mare pentru același volum al camerei de ardere. Acest nou concept rezolva problemele MRH.
                Pentru a valida utilizarea noului concept MRC pentru multiple aplicații, inclusiv civile, echipa proiectului a demarat proiectarea și construcția unei versiuni experimentale, denumită MEC-80, în cooperare cu partenerul AEROFINA prin subcontractare, construită pentru experimentarea detaliată și măsurarea continuă a parametrilor de propulsie în diverse condiții. Standul de probă va fi telecomandat, responsabil fiind coordonatorul ADDA. Proiectul ORVEAL va contribui considerabil la progresul propulsiei spațiale.
 
Finanțare

ORVEAL este un proiect de cercetare aerospațială 100% românesc.

Număr contract: 201/2 iulie 2012

Derulat de: ADDA - Asociația Dedicată Dezvoltării în Astronautică SRL microîntreprindere cu statut de organizaţie de cercetare şi dezvoltare.

Durata: 36 de luni.

Finanțare: Bugetul de stat (MEC-UEFISCDI, competiția PCCA-2011).

Codul proiectului: PN-II-PT-PCCA-2011-3.2-1760.

Titlu: Orbital Reaction Vector Electronically Assisted with Low-pressure propulsion module, for space and commercial applications – ORVEAL - Vector reactiv orbital asistat electronic cu presiune de combustie redusă.

Autoritatea contractantă: UEFISCDI - Unitatea Executivă pentru Finanțarea Învățământului Superior, a Cercetării, Dezvoltării și Inovării.

Descrierea proiectului (rezumat): Proiectul ORVEAL are patru obiective puternice: crearea unui Motor Rachetă Compus (MRC) nou, superior, proiectarea și construcția standului de probe aferent pentru validare prin teste la cald și cumpărarea și reabilitarea poligonului necesar pentru instalarea standului de probe ca antrepriză în proprietate pentru viitoare activități de cercetare și efectuarea de validări experimentale. Conceptul aflat în fază de brevetare este garantat prin expertiza dovedită a consorțiului, cel mai recent prin testarea cu succes în zbor a platformei inerțiale și a sistemelor de telemetrie ale modulului suborbital al lansatorului spațial în condiții reale de zbor ale rachetei. Etajul trei al lansatorului spațial reprezintă scopul prezentului proiect. Calitățile superioare ale MRC în raport cu motoarele cu solid și motoarele hibride sunt: impulsul specific superior, combustia stabilă la presiuni reduse, reglajul tracțiunii cu mare stabilitate, tracțiune sporită per volum, tehnologie nnouă de injecție și control automat cu cost redus. Relevanța în aplicațiile spațiale fundamentale, noutatea superioară, bazată pe cele mai noi cercetări, construirea și validarea experimentală a noului concept de propulsie, crearea efectelor multiplicatoare în aeronautică și spațiu, dovedesc excelența consorțiului, sporind vizibilitatea științei Românești. Vezi și linii directoare.

Rezultate preconizate: Demonstrator de zbor pentru etajului trei al lansatorului orbital, spin-off al tehnologiilor spațiale înalte pentru aplicații civile realizate prin construcții cu preț redus de pereți subțiri care înlătură riscurile vectorilor rachetă convenționali asupra oamenilor și bunurilor, reconversia economică a resurselor din apărare, perfecționarea infrastructurii coordinatorului și partenerilor pentru promovarea produsului pe piață, intensificarea potențialului industrial national și de cercetare prin crearea unei asociații naționale a industriei spațiale unde coordonatorul și actualii parteneri sunt membri fondatori, precum și oportunități de job-uri pentru tineri specialiști în industria aerospațială.

 
Echipa

Coordonator: ADDA - Asociaţia Dedicată Dezvoltării în Astronautică SRL, a fost înfiinţată în anul 1962 către prof. dr. ing. Radu D. Rugescu ca asociaţie studenţească, realizând în 1969, după Hermann Oberth, primul motor rachetă românesc cu propulsant lichid şi apoi încorporată în 1991 ca organizaţie de cercetare şi dezvoltare în tehnologii spaţiale.

Partener 1: societatea AEROFINA SA a existat ca întreprindere de stat din anul 1980, cu profil de avionică, şi a fost încorporată ca întreprindere privată mijlocie în 1991, având în prezent o capacitate remarcabilă de fabricaţie în domeniul industriei de apărare.

Partener 2: societatea ELECTROMECANICA Ploieşti SA a fost creată în 1980 ca unitate militară de fabricare a rachetelor şi a rămas cu acelaşi profil, ca întreprindere de stat, aparţinătoare de CN ROMARM, deţinând în anul 2011 singurul stand de probă funcţional pentru motoare rachetă cu solid din ţară.

 
Pagina a fost vizitată de 111 ori